Blog

V tejto časti sa pokúsim odpovedať na otázku vzťahu umeleckého diela k môjmu študijnému programu. 

Moja študijná kombinácia je učiteľstvo pedagogiky a výchovy k občianstvu. 

Nadviažem na významovú líniu umeleckého diela spomenutú v časti "Golconda" tohto portfólia. Prejdem hneď ku klobúčikom, ktoré naznačujú isté schovávanie sa ľudí, anonymitu ľudí. Nie je to tak i v dnešnej spoločnosti? Tento obraz Magritte vytvoril v 19. storočí, no je aktuálny i dnes. Rastúcim množstvom digitalizácie, technologických výdobytkov, sa spoločnosť izoluje, vzťahy sa stávajú "umelými", každý si nasadzuje svoj vlastný klobúčik, za ktorým sa snaží čo najviac skryť, ukryť pred svetom, reálnym svetom. V tom "umelom svete" vytvorenom technológiami sa čoraz viac začínajú ľudia usádzať a tvoriť si identitu iba v nej.

Veľa postáv lietajúcich vo vzduchu značí aj o rastúcom počte ľudí v izolácii. Ale je tu aj slovíčko "lietajúci", vznášajúci sa. Čo pridáva na dojme slobody, nadnášania sa, teda akoby radosti z tejto izolácie, čo tvorí druhú významovú líniu tohto umeleckého diela.

Vychovávame i my takýchto ľudí? Ľudí izolujúcich sa od reálneho sveta? Od sveta plný krásy, rôznorodosti, farebnosti? Nevychovávame generáciu k anonymite, ku klobúčikovaniu sa? V diele sa nachádzajú rovnaké postavy oblečené v tom istom, s tým istým výrazom, len v iných pozíciach. Môže to značiť isté "umelkovanie" sa, prispôsobovanie väčšine, zapadnutie do davu. Je tu priestor na slobodu, tvorivosť a kreativitu detí? Alebo naozaj tú slobodu môžu nájsť iba v obraze lietania nad mestom vďaka "zapadnutiu"? Výraz postáv na obraze hovorí o tom, že i keď lietajú, necítia sa šťastní, neusmievajú sa. Je slovenské školstvo prostriedkom na rozvoj individuality dieťaťa, rozvoj jeho tvorivosti? Alebo práve opak? Vychovávame ako učitelia mladých ľudí žijúcich v reálnom svete, schopných žiť s vlastnou individualitou, nie pod nálepkami toho, čo spoločnosť od nich vyžaduje, pod istými morálnymi normami, naučeným správaním, len aby sa podobali ostatným? 

Umeleckým dielom Golconda určite je. Ja ho považujem za veľmi prínosným, ako aj iné surrealistické maľby zobrazujúce kriticky či optimisticky pravdy tejto, či inej doby. Myslím si, že učitelia by sa mali snažiť vyhnúť sa tvoreniu občanov smerujúcich k podobizni podobnému tomuto dielu od Reného Magritta.

Názorné ukážky k hore uvedeným tvrdeniam nájdete v časti "surrealizmus dnes".